Paras messuosasto -kilpailut 2012 Paras messuosasto -kilpailut 2012

Messu- ja somistusalan liitto järjestää yhteistyössä maamme neljän merkittävimmän messujärjestäjän kanssa vuoden 2012 kuluessa neljä Paras messuosasto -kilpailua.

Paras messuosasto -kilpailujen tavoitteena on saada näytteilleasettajat ymmärtämään osaston ammattitaitoisen suunnittelun ja toteuttamisen merkitys, parantaa messutapahtumien visuaalista ilmettä sekä saada julkisuutta messumedialle.

Kilpailut järjestettiin vuoden 2012 kuluessa seuraavissa messutapahtumissa:

tapahtuma ajankohta
järjestäjä
Sähkö, Tele, Valo ja Av 1.- 3.2.2012 Jyväskylän Messut
Rakentaminen & Sisustaminen 3.-5.2.2012 Turun Messukeskus
Alihankinta 18.-20.9.2012 Tampereen Messut
FinnBuild 9.- 12.10.2012 Suomen Messut, Hki

Kilpailusarjoja oli kaksi, 40 m2 tai sitä pienemmät osastot sekä yli 40 m2 osastot.

Parhaan messuosaston valitsee tuomaristo, jossa on messujärjestäjän edustajan sekä Messu- ja somistusalan liiton edustajan lisäksi 1-2 messujärjestäjän nimeämää henkilöä.

Parhaan osaston valinnan pääkriteerit ovat visuaalinen ilme ja toimivuus. Tarkemmat valintakriteerit ovat oheisessa liitteessä.

Tuomaristo kiertää messuilla ensimmäisen messupäivän aamupäivällä messujen aukioloaikana. Tuomarit valitsevat parhaan osaston kummassakin sarjassa sekä antavat halutessaan kunnia- mainintoja. Kilpailun tulos julkistetaan samana päivänä, joko välittömästi valinnan jälkeen tai esim. iltajuhlassa. Palkintona on kunniakirja, joka suunnitellaan Messu- ja somistusalan liiton toimesta. Messujärjestäjä voi halutessaan antaa myös oman palkinnon, esim. alennusta vastaavien messujen osastovuokrasta seuraavana vuonna.

Messujärjestäjä tiedottaa Paras messuosasto -kilpailusta näytteilleasettajille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta he voivat ottaa kilpailun huomioon ennakkoon ja panostaa osastonsa ulkonäköön.

Kilpailun järjestelyvastuu on messujen järjestäjällä. Messu- ja somistusalan liiton nimeämä edustaja tuo tuomaristoon oman asiantuntemuksensa ja liitto tuo omalta osaltaan kilpailuille julkisuutta. Liitto kustantaa nimeämänsä tuomariedustajan matka- ym. kulut sekä kunniakirjat.

Media pyritään saamaan kiinnostumaan kilpailuista mm. laatimalla välittömästi valinnan jälkeen lehdistötiedote. Messut & somistus -lehti julkaisee kilpailujen tulokset kahdesti vuodessa, kevään ja syksyn numerossa sekä liiton www-sivuilla. Julkisuutta saadaan toivottavasti myös messujärjestäjien omien lehtien kautta.

>> lataa tiedote (pdf)