PARAS MESSUOSASTO KILPAILU HELSINGIN KIRJAMESSUILLA 2014

Helsingin Kirjamessuilla tuomariston muodostivat: Jaana Tamminen (Suomen Kirjailijaliitto ry), Esko Nick (HELMET Kirjasto) ja Petri Vanhala yhdistyksemme edustajana. He valitsivat alle 40 m² osastojen sarjassa voittajaksi Gösta Serlachiuksen taidesäätiön. Tuomariston mielestä perusrakenteinen osasto oli taidokkaasti somistettu houkuttelevaksi ja se esitteli museota kutsuvasti. Seinäpinnat oli hyödynnetty informatiivisesti ja taiteellisesti ja osastolla oli sopiva määrä museon hengen näköisiä kalusteita - tuoreet elävät kukat viimeistelevät loistavasti tunnelmaa. Kulmaosasto hyödynnetty hienosti, osaston sohva kutsui peremmälle. Osaston suunnittelun ja viimeistelyn on tehnyt museon oma henkilökunta: Viherkoski, Rauhala ja Pihkanen.

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö

Yli 40 m² osastojen sarjan parhaaksi valittiin Italian kulttuuri-instituutin osasto. Tuomariston mielestä se oli messujen tyylikkäin ja innovatiivisin osasto, erityishuomiota kiinnittivät upeasti suunnitellut pöydät ja tiskit jotka koostuivat auki leikatuista kirjaimista, kirjamessuihin sopivina. Kirjojen asettelu poikkesi hyvällä tavalla perinteisestä tavasta tuoda kirja esille, sopivan leikkisästi. Sympaattinen esiintymislava oli avoin, mutta kuitenkin tarpeeksi intiimi paikka haastatteluille, lava erotettu ihmisvilinästä todellisella ikonilla eli vespalla. Musta väritys, joka oli maustettu Italian väreillä ja hyvällä valaistuksella, toimi loistavasti.
Henkilökuntaa yhdisti punaiset kaulanauhat. Osaston suunnittelusta vastasi Torinon Eurooppalaisen muotoiluinstituutin  IED:n opiskelijoiden projektitiimi: Emilia Anselmino, Giulia Corgnati, Simone Lo Licco, Carlo Melara. Osaston suunnittelusta on IED:ssa ollut kilpailu, jonka voittaja voitti nyt myös Kirjamessujen Parhaan osaston palkinnon. Osaston rakenteet toteuttivat Puusepänliike Messurakenne Oy,  Ariline Oy ja Hannes Harju Oy.